Deze verticale Kerstvoorstelling lijkt van boven naar beneden het
gebeuren weer te geven.
De Engel met de banderole ‘Gloria in excelcis Deo’, het ‘Eer aan God
in den hoge’ zegt tegen de verbaasde herders: ‘Vreest niet want ik
verkondig u een vreugdevolle boodschap die bestemd is voor heel het
volk. Heden is u een Redder geboren, Christus de Heer, in de stad van
David. Vgl. Lucas 2, 10-14.
De Davidster symboliseert de in aantocht zijnde ‘Wijzen uit
het Oosten’. Ook dat ‘de ster van de Magiërs’ een samenkomst
(conjunctie) van de planeten Jupiter, Saturnus en Mars is geweest
waarbij een supernova, dat is een instortende ster met uitzonderlijke
helderheid, moet zijn opgetreden -o.a. Kepler.
Benedictus XVI in Jezus van Nazareth -Proloog.
De maan, met de schijngestalte van het laatste kwartier, zou kunnen
verwijzen naar het scheppingsverhaal, hier uitbeeldend de nacht (maan
en sterren). Vgl. Genesis 1, 16.
De Heilige Familie, waar bij St. Jozef opvalt zijn bloeiende staf. De
legende dat de hogepriester Jozef aanwees als de bruidegom van
Maria ‘die altijd als Maagd van de Heer wilde leven’. Vgl. Lucas 1, 34.
De H. Maagd Maria is evenals St. Jozef, de Voedstervader,
met een aureool omgeven. Zij koesteren het mysterie van de
aankondiging negen maanden daarvoor, vgl. Lucas 1, 28, dat in een stralend
licht zijn Moeder aankijkt.
Maria beminnelijk in devote houding HAAR KIND beschouwend.
Dat zij Moeder van de Verlosser mocht worden. Vgl. Lucas 1,35.
Maria zoals bezongen: ‘Als gij niet waart geboren - Wij waren allen
verloren’, hier vooral bedoeld als bevoorrechte en hoogverhevene om
Jezus ter wereld te brengen.
Dan de os en de ezel, waarvan bij Jesaja (Isaïas) geschreven staat:
‘Een os kent zijn eigenaar een ezel de krib van zijn meester, maar
Israël weet van niets, mijn volk heeft geen begrip. Vlg. Jesaja 1, 3.
In onze dagen zou je de os en de ezel beter kunnen interpreteren als de
lieden die niet bereid zijn om in Jezus de Heiland te zien. Antoine Bodar.
Geheel beneden aan deze voorstelling: Roráte caeli désuper uit Jesaja
45, 8. Deze tekst komt als keervers voor in het Adventslied bij uitstek:
Het Rorate caeli. In het derde couplet wordt de rotsstad Petra (in
Jordanië) bezongen.
Emitte Agnum (Lam) dominatórem terrae,
de Petra desérti ad montem filiae Sion.
Zend het Lam, de heerser van de Aarde,
van de rotsen (Petra) in de woestijn naar de berg van de
dochter van Sion (de inwoners van Jeruzalem).
De daarop volgende tekst is uit psalm 15(14), een psalm van David:
‘Heer wie mag uw gast zijn in uw tent (Tabernaculum),
wie wonen op uw heilige berg?’.
Alzo verwijzen deze laatste regels (met het Lam en de berg Sion)
weer naar boven waar de engel de geboorte van Jezus aankondigt.
Zalig Kerstfeest en Zalig Nieuwjaar
Op de Eerste Zondag van de Advent
27 November 2016
de Conservator
Het kunstwerk van de Geboorte van Christus
is uit het St. Gabriël Evangeliarium (Altaarmissaal)
van de Priorij St. Gabriël (Beuronese Congregatie) Praag-Smichov
Achterzijde: Deel van de Stamboom van Jezus uit het evangelie van
Mattheüs: Van Abraham tot Josephat (1, 1-8).
Het Rorate Caeli en Petra deserti Petra in de woestijn
|
![]() |
Advent 2016 |